W jaki sposób a także do kiedy rozliczyć PIT-28 - instrukcja

Deklarację PIT 28 wypełniasz, jeśli w roku podatkowym uzyskujesz dochody opodatkowane z tytułu: pozarolniczej aktywności gospodarczej czy też umowy wynajmu, podnajmu, poddzierżawy czy też innych umów o podobnym zakresie.

Zeznanie będzie Cię zatem dotyczyć, jeśli do dwudziestego stycznia roku podatkowego oddałeś pisemne oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania, zaś kiedy zaczynasz prowadzenie pozarolniczej działalności w trakcie roku podatkowego.

lokalizacja
Author: Gobierno de Chile
Source: http://www.flickr.com

pit 28 online
Author: Pirátská strana
Source: http://www.flickr.com

W wypadku pozyskiwania dochodów z najmu opodatkowanego ryczałtem deklarację o wyborze owej formy opodatkowania składa się nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w jakim uzyskał pierwszy zysk z tego tytułu, bądź do końca roku podatkowego, kiedy pierwszy ów dochód uzyskano w grudniu roku podatkowego.

Zerknij na opublikowany tutaj artykuł, a niewątpliwie niezwykle Cię zainteresuje, gdyż znajdziesz tam istotne informacje odnoszące się do omawianego zagadnienia.

prawo do ryczałtu przypada na całkowity rok podatkowy. W roku kolejnym prawo to nie następuje, jeśli podatnik przekroczy limit dochodu 150.000 euro. Podatnik w trakcie roku może jednak utracić prawo do ryczałtu w związku z poszerzeniem przedmiotu działalności o działania, których nie możesz rozliczać ryczałtem czy też w związku z wykonywaniem czynności na rzecz byłego albo obecnego pracodawcy przez określony czas od chwili podjęcia aktywności. Przekroczenie limitu przychodów w czasie roku podatkowego nie powoduje bezpośredniego przejścia na zasady ogólne. Za dany rok podatkowy, nawet po przewyższeniu limitu, składasz zeznanie PIT 28 online. Dopiero za rok nadchodzący wyłączone będzie rozliczenie ryczałtem. Kiedy w okresie roku podatkowego naruszysz wytyczne prowadzenia działalności opodatkowanej na regułach ryczałtu, podatek według zasad ogólnych opłacasz od dnia naruszenia tych reguł. Tym samym za czas dotychczasowy dochody opodatkowujesz, składając zeznanie PIT 28.

Gdy realizowałeś w ramach stosunku pracy ewentualnie spółdzielczego stosunku pracy działania wchodzące w obszar działalności podatnika bądź spółki opodatkowanej ryczałtem – składasz PIT 28, jeśli w danym roku podatkowym nie przeprowadzasz owej sprzedaży albo usług na rzecz dotychczasowego pracodawcy.